Huolehdi muististasi luonnollisesti

On hyvin yleistä, että muisti pätkii hetkittäin. Kiire, stressi, heikot yöunet, heittelehtivä verensokeritaso ym. vaikuttavat heikentävästi mm. keskittymiskykyyn ja sitä kautta muistiin. Ikääntyessä on normaalia, että mieleen painaminen heikkenee ja muistaminen hidastuu. Etenkin, jos sinulla on perinnöllistä alttiutta esimerkiksi dementiaan tai Alzheimerin tautiin, olisi hyvä jo ajoissa alkaa tukemaan muistia luonnollisesti.
 

Tieto kulkee hermosoluverkostossa

Kun opimme jonkin uuden asian, aivot käsittelevät sen ja tiedon painuessa muistiin, syntyy uusia hermosolujen välisiä yhteyksiä. Myös vanhat yhteydet voivat vahvistua tai heikentyä. Uusia hermosolujakin syntyy, uusimpien tutkimusten mukaan, niin nuorilla kuin vanhemmillakin. Tätä kutsutaan neurogeneesiksi. Oppinen ja opitun asian muistaminen tapahtuu siis hermoston uudelleen järjestäytymisen avulla. Aktiivisempi elämä ja virikkeet aktivoivat uusien neuronien eli hermosolujen tuotantoa. Pitkään jatkuva stressi taas voi pysäyttää uusien hermosolujen muodostumisen. 
 

Tärkeät ravintoaineet muistille
 

Omega-3 

Miten sitten voisimme ylläpitää hermosolujen hyvinvointia sekä aktivoida niitä? Ruokavaliolla ja lisäravinteilla voidaan vaikuttaa neuronien hyvinvointiin. Erityisen tärkeitä hermosoluille ovat hyvät rasvahapot, jotta solukalvo säilyttää joustavuutensa ja tieto pääsee kulkemaan vaivatta. 

Erityistä huomiota kannattaa kiinnittää omega-3 -rasvahappojen saantiin. Niitä elimistö ei itse pysty valmistamaan, joten ne on saatava päivittäin ruuasta. Rasvainen kala on hyvä omega-3 -rasvahappojen lähde esim. muikku, anjovis, makrilli, sardiini, silli ja lohi. 

Lisäksi on hyvä käyttää päivittäin laadukasta kalaöljyä ravintolisänä, koska kalaa olisi muuten syötävä päivittäin, kohtuullisen suuriakin määriä, jotta tavoite omega-3 -rasvahappojen saannista saavutettaisiin. Tässä kohtaa tulee vastaan kalojen sisältämät raskasmetallit, jotka kalaöljyvalmisteista on puhdistettu.
 

Lesitiini

Lesitiini on fosfolipidi eli rasva-aine, joka on solukalvon rakennusaine. Lesitiiniä on sekä eläin- että kasviperäisenä mm. soijassa ja kananmunan keltuaisissa. Lesitiinillä on monia hyviä vaikutuksia:

  • Alentaa kolesterolia
  • suojelee maksaa
  • parantaa muistia
  • vaikuttaa lihasten toimintaan
  • saattaa jopa hidastaa vanhenemista.

Kasvi- ja eläinperäiset fosfolipidi-ravintolisät ovat tarpeen erityisesti, jos kärsit muistisairaudesta tai et käytä lesitiiniä sisältäviä ruoka-aineita, kuten kananmunaa. Jokainen meistä hyötyy fosfolipideistä esimerkiksi erityisen vaativina ajanjaksoina työssä tai opiskelussa. Myös suolisto-ongelmista tai immuniteetin häiriöistä kärsivän kannattaa ottaa fosfolipidit käyttöön.
 

B12-vitamiini

B12-vitamiini on ns. ”muistivitamiini”. Sitä tarvitaan terveen hermojärjestelmän ylläpitoon. B12-vitamiinin puutosta esiintyy yleisesti etenkin iäkkäämmillä ihmisillä. Riskiryhmässä ovat myös henkilöt, joilla on:

  • Mahalaukun tulehdus tai vatsahaava
  • vatsahappoja salpaava lääkitys
  • helikobakteeri (tai ollut aiemmin)
  • heikot vatsahapot
  • perniöösi anemia
  • osa suolesta poistettu
  • tulehduksellinen suolistosairaus
  • tiukka kasvisruokavalio
  • alkoholiongelma.

B12-vitamiinin voi mittauttaa laboratoriossa, mutta maltillista vitamiinilisää voi käyttää myös huoletta, koska B12 on vesiliukoinen vitamiini. Keho varastoi sitä kuitenkin myös maksaan, jolloin imeytymishäiriötä ei välttämättä heti huomata. 

Ruokavaliossa B12-vitamiinia saa parhaiten eläinperäisistä lähteistä mm. liha, kala ja maksa. Nykyään on markkinoilla suuri joukko erilaisia B12-vitamiinivalmisteita. Parhaiten imeytyviä valmisteita ovat suun limakalvolta liukenevat tuotteet, joita on sekä tippoina, suihkeina että kielenalustabletteina. 

Myös muut B-vitamiinit ja foolihappo ovat tärkeitä muistille. Foolihappo yhdessä B6- ja B12-vitamiinin kanssa auttavat alentamaan homokysteiinitasoa, joka on riskitekijä sydän- ja verisuonitaudeille. Myös Alzheimerin taudilla ja korkealla homokysteiinillä tiedetään olevan yhteyttä.
 

D-vitamiini

D-vitamiinin riittävä saanti on tärkeää myös muistin kannalta. Esimerkiksi dementiaan sairastuneilla D-vitamiinitasot ovat olleet matalampia kuin muulla väestöllä. 
 

Karnosiini

Karnosiini on antioksidantti, jota esiintyy elimistössä luonnollisesti mm. lihaksissa, aivoissa ja hermostossa. Aivoista löytyy valkuaisaine nimeltään proteasomi. Sen pitoisuus alenee iän myötä ja mm. Alzheimerin taudissa. Karnosiinilla on tätä proteiinia suojaava vaikutus. Se myös poistaa kehosta raskasmetalleja, jotka kerääntyvät rasvakudokseen eli mm. aivoihin. Raskasmetallit luonnollisesti haittaavat aivojen työkykyä.
 

Verensokeri

Aivot käyttävät energiakseen glukoosia, joten tasainen verensokeritaso auttaa keskittymistä. Tasaiset ateriavälit, riittävä proteiinin ja rasvan saanti sekä liiallisen hiilihydraattikuorman välttäminen auttavat pitämään verensokerin kurissa.
 

Älä ylikuormita aivojasi

Aivojen huoltaminen on siis tärkeintä, kun halutaan vaikuttaa muistiin. Uni on aivoille palauttavaa aikaa. Unen aikana opittuja asioita järjestellään sekä lokeroidaan muistin sopukoihin. Huolehdi, että saat nukuttua riittävän palauttavia ja rauhallisia yöunia. Myös erilaiset rentoutustekniikat ja meditointi ovat avuksi mielen tyynnyttämisessä. Useinhan asiat vain loksahtelevat paikoilleen yön yli nukuttua tai työpäivänä tauon jälkeen.

Lääkeaineet, alkoholi ja muut kemikaalit voivat vaurioittaa aivoja. Pieni annos alkoholia esim. lasi punaviiniä ruuan kanssa saattaa rentouttaa sopivasti vilkasta ajatuksenjuoksua. Ylimääräisten kemikaalien kuormitusta omaa kehoa kohtaan voi tutkiskella. Olisiko jotakin, mitä voisit tehdä vähentääksesi myrkkytaakkaa? Tee yksi muutos kerrallaan, niin teoista tulee tapoja.

Monilla meistä on huono ääreisverenkierto, joka heikentää siis käsien, jalkojen ja myös aivojen verenkiertoa. Päivittäisellä liikunnalla on suotuisa vaikutus verenkiertoon ja liikuntahan tekee hyvää myös mielelle. Pidä itsesi aktiivisena ja tee asioita, joista nautit, mutta älä suorita!
 

Tule kysymään lisää vinkkejä muistiin asiantuntevasta Luontaistuntija-myymälästä!